czwartek, 8 stycznia 2015

Osobista Lista Przebojów cz.8. Suplement do World Music- TOŁHAJE



Tak, niestety człowiek jest w jakiś sposób ograniczony… 
Nie da się wszystkiego znać, wszystkiego posłuchać…. no ale lepiej późno niż wcale….
Jest mi przy tym ogromnie głupio że dopiero poprzez muzykę z pewnego polskiego nowego serialu zacząłem ich odkrywać.

Zespół powstał w 2003 roku czyli 12 lat temu!! A ja znam tylko jedną ich płytę i stosunkowo od niedawna – nadrabiam teraz.
Założycielami tej grupy są Damian Kurasz i Janusz Demkowicz. Wraz z Marysią Jurczyszyn na wokalu,  Tomaszem  Dudą na saksofonach, Kubą Wolaninem, Maćkiem Gierlińskim na lirze korbowej, Łukaszem Moskalem na perkusji i Piotrem Rychlcem na akordeonie (który też odpowiada za realizację dźwięku) aktualnie tworzą barwny zespół  pod nazwą TOŁHAJE.

Tołhaje w tradycji towęgierscy rozbójnicy, którzy grasowali kiedyś w Bieszczadach i Beskidzie Niskim. Otóż Rozbójnicy (Tołhaje) czerpią w swej twórczości i z folku i muzyki etnicznej i jazzu umiejętnie komponując to w swoiste i niepowtarzalne utwory. Właśnie to mieszanie kultur, narodowości i scalanie to w jednym projekcie jest dla mnie tak ważne.

Tak zwany biały śpiew Marysi jest dopełnieniem fascynującej i nietuzinkowej muzyki, do której będę często wracał. Muzyka ta dla mnie jest właśnie taka do zagłębiana się w łemkowskie i bojkowskie tradycje, w niełatwą historię pogranicza polsko ukraińskiego, w codzienność ludzi żyjących w Karpatach. Jeszcze słowo : to nowoczesny inspirujący folk. :D. Tak trzymajcie
Wszystkim którzy pragną przeżyć coś niezwykłego serdecznie polecam. Tymczasem posłuchajmy:


Nie wiem jak Wy ja mam jak zwykle ciarki na rękach.
Pozdrawiam
Piotrek Floydomaniak Marchewa Wszędobylski

ps. muszę Wam powiedzieć granie na lirze korbowej robi na mnie piorunujące wrażenie. :D
I już chce posłuchać wcześniejszych ich krążków. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz